top of page

לפתוח את הצ'אקרות - בומביי

האוכל ההודי עשה את הפריצה הגדולה והמשמעותית שלו בארץ בערך באמצע שנות השמונים , כאשר רינה פושקרנה הביאה לראשונה לארץ את סודות המטבח ההודי כאשר פתחה את "טנדורי" .

בעבורנו הישראלים הטעמים שהוגשו שם , נחשבו להודים אותנטיים אי אז בתקופה , אך רק כאשר התחלתי להסתובב ברחבי העולם ולפגוש את האוכל ההודי האותנטי , הבנתי שהטעמים שנחשבו ל"הודיים" בעיניי לא הלכו עד הסוף וכי בישול הודי הוא הרבה יותר צבעוני , חזק , בוטה וחד משמעי מאשר מה שזכור לי מטנדורי.

ואם הודו , אז כמה מילים על בומבי...

רוב האנשים שמבקרים ביקור תיירותי בהודו , פוסחים על העיר בומבי ... זו בהחלט אינה עיר פשוטה לתייר המערבי . העיר מזוהמת ברובה , סואנת ומסריחה , אולי אפילו מסוכנת במקצת , אבל בעיניי היא מסמלת יותר מכל את תת היבשת כולה.

זוהי העיר הגדולה ביותר בהודו ועל אף שהיא מתפתחת למדיי בשנים האחרונות , קצב הגדילה שם אינו מדביק את הפערים העצומים בהודו בכלל ובבומבי בפרט.

מבחינה קולינארית , אני מטורף על העיר הזאת ויש בה מבחר מסעדות בכל הרמות ולכל כיס. צמחונים וטבעוניים אגב יכולים לחגוג פה ללא כל קושי מאחר וחלקים בדת ההינדו פשוט צמחוניים ולכן אין מסעדה שאין בה תפריט צמחוני .

המסעדה אותה אני רוצה להציג היום שמה "צ'אקרה" .

זו מסעדה הודית אותנטית הנמצאת ברחוב Andheri Kurla Road, Sakinaka המסעדה לא נחשבת למרכזית והיא נפתחת רק בשעות הערב או ליתר דיוק אחה"צ המאוחרות.

כשמגיעים למסעדה יש לעלות בגרם מדרגות צדדי ומשונה במקצת עד שנכנסים למסעדה. העיצוב כיאה להודים מאד מצועצע ושילובי הצבעים גם תואם לאווירה המזרחית ומאד מזכיר את "המסעדה הגדולה " ששודרה אז בטלוויזיה הישראלית , מפות אדומות וואזות עם שושנים .



על כל פנים , מובטח לכם שהאוכל לעומת זאת יהיה הודי אמיתי עם תבלינים מחוזקים וצבעוניים לא פחות מצבעי עיצוב המקום.

כיאה להודים וליעילותם , מספר המלצרים והעובדים במקום ככל הנראה יהיה זהה למספר הסועדים , שכן זה דבר ידוע שכוח העבודה זול מצד אחד ומצד שני , צריך גם לדאוג לתעסוקה למילוני האזרחים.

ברוב המקרים הדבר הזה אינו עוזר בייעול השירות ולצערי יוצא לא מעט שמחכים זמן רב מידיי לקבלת המנות , אבל אולי זה בעיקר נובע מהעבודה שהיינו קבוצה גדולה , אז קחו הערה זו בערבון מוגבל.

מה כדאי לאכול ?

ברור שסאמוסה זה הפתיח המושלם – מי שעוד לא מכיר מדובר בכיסון של בצק העשוי מקמח של חומוס וממולא לרוב בתפוחי אדמה ועוד כמה ירקות עם תבלינים חזקים שהבולטים שבהם זה הקארי והכמון. הכיסון עובר טיגון עמוק ומוגש חם לצד שני מטבלים קלאסיים , האחד ירוק העשוי מתערובת עלי כוסברה והשני חום שחור חמצמץ מתוק העשוי מתמרינד.

על נאן אני מניח שאני לא צריך להרחיב , אחד מסוגי הלחם או הפיתה ההודית שנעשית במקצועיות רבה ותמיד טעימה כשהיא חמה , והרבה פחות כשהיא מתקררת.

אחת המנות היותר מוצלחות בצ'אקרה היא "לאלי קבאב" או בשמו המלא Murg Lali Kabab כשמו כן הוא , בשר דמוי קבב עסיסי מאד בטעמו אבל שונה ממה שמוכר לנו כקבב הקלאסי.

אלו גובי Aloo gobhi – תבשיל מעולה העשוי מכרובית המבושלת בחמאה מזוקקת ( גי ) אותה מניחים על אורז בסמטי.

עוד מקבוצת התבשילים אותם עדיף להניח על אורז נמצאים התבשילים

Palk paneer – זהו תבשיל המורכב מתרד וגבינה הודית. הפאניר למעשה משמש כחלבון העיקרי במנה הצמחונית ומעניק לתבשיל טעם עמוק ורענן של התרד.

Yello dal – דאל אלו הם עדשים צהובים מעט מרוסקים בשל הבישול הארוך שהן עוברות. העדשים נקראות צהובות במנה אך למעשה הן בכלל כתומות ודווקא הקארי והכורכום הוא זה שהופך אותן ליותר צהובות. זהו תבשיל טעים ובריא ויש בו טעמים ברורים גם של עלי הכוסברה הדומיננטיים.

כמו שאמרתי להודים יש הרבה צבעים וכך גם לעדשים שלהם או יותר נכון לתבשילי העדשים התבשיל Dal makhani הוא גם תבשיל העשוי מעדשים אך הפעם בצבע שחור עם תבליני גארם מאסאלה , כמון , כוסברה ואגוזים שונים , טעמו אינו דומה בכלל לעדשים הצהובות וגם הוא כמובן טעים ביותר.

אחת הבעיות הגדולות שנכנסים למסעדות הודיות היא לדעת מה לבחור מאחר והאפשרויות הן כל כך גדולות ורבות. גם בצ'אקרה התפריט מגוון ועשיר ועלולים להתבלבל בקלות בבחירה.

המזל הוא שבהודו , בניגוד למסעדות הודיות ברחי העולם , אפשר להזמין הכל מהכל מבלי לפשוט את היד והכיס ולכן תתפרעו ותזמינו כיד המלך , כי איפה עוד תהיה לכם הזדמנות שכזאת גם לאכול טוב , גם לשלם בזול וגם לרוץ ולספר לחבר'ה עם טעימות שארזתם מכל מה שלא הצלחתם לגמור לאכול.

Andheri Kurla Road, Sakinaka

TEL : 28513331

אין אתר אינטרנט

מה דעתך על הפוסט?

טורף את העולם

לאכול מסביב לעולם

bottom of page